1 Mart 2012 Perşembe

“Fanta”: bir Nazi içeceği “Fanta”: bir Nazi içeceği


İkinci Dünya Savaşı yılları Avrupa pazarında çalışan şirketler için bir hayli zorlu geçmişti. O dönemlerde de dünyanın en popüler içeceklerinden olan Coca-Cola da bunlardan biriydi. Esasında Coca-Cola’nın Alman Nazileriyle arası gayet iyiydi. Nazilerin propaganda şovuna dönüşen 33 Berlin Olimpiyatlarının sponsorlarından biri Coca-Cola’ydı. Hazırlanan bir billboard reklamında ünlü bir Nazi sloganı değiştirilerek “tek halk, tek lider, tek içecek: Coca Cola” yazılmıştı. Şirket, Nazi gazetelerine sıkça reklam veriyor ve Nazi işgallerini destekliyordu. Başarılı pazarlama teknikleriyle savaşın her iki yakasında da satışlarını korumayı başardı.
Coca-Cola’yı Almanya’da üreten şirketin Nazi rejimiyle arası her ne kadar iyi olsa da, bir süre sonra Almanya’nın savaş sebebiyle izolasyona uğraması nedeniyle sıkıntılar yaşamaya başlandı. Nazi rejimiyle işbirliği doruklardaydı, Coca Cola, Nazilerin işgal ettiği bölgelerde fabrikalar kuruyor ve mahkumlar bu fabrikalarda çalışıyordu. Ancak, izolasyon sebebiyle hem ham madde hem merkezle iletişim sorunları baş gösterdi. Bu durum karşısında  Coca Cola Almanya’nın başındaki Max Keith yepyeni bir çözüm buldu: farklı hammaddelerle yeni bir kola markası kurmak!
Bu marka da bugün dünyanın her yerinde satılan Fanta’ydı. “Fanta” ismi Almanca “fantasies”ten bir satış sorumlusu olan Joes Knipp tarafından bulundu. Uzun sayılabilecek bir dönem boyunca Coca-Cola’nın Atlanta’daki merkezi Almanya’da neler döndüğünden haberdar olamadı çünkü savaş şartları nedeniyle iletişim imkansızdı. Böylece, bugün Türkiye’de “sarı kola” olarak bilinen Fanta, dünya içecek literatürüne girmiş oldu. 

Hiç yorum yok: