21 Şubat 2012 Salı

Aydın Doğan nasıl zengin oldu?


Kelkitli bir toprak ağasının oğlu olan ve çok genç yaşta İstanbul’da zahirecilik ve ecza deposu sahipliğiyle iş hayatına başlayan Aydın Doğan bugünkü yerine nasıl yükselebildi acaba. Bunun cevapları geçmişte gizlidir. İşin gerçeği, Aydın Doğan’ın arkasındaki esas güç Koç Ailesi’dir. Vehbi Koç’un rahatlıkla kullanabileceği ve dikkat çekmeden rakiplerine çelme takabileceği bir örtüye ihtiyacı vardı, bunu da kendisinin otomobil bayilerinden birisi olan Doğan’ı önce zengin edip sonra da medya dünyasına sokarak yaptı. Doğan’ın zengin edilmesi operasyonu, diğer otomobil bayilerine üretim kısıtlı diye günde 3 araba gönderilirken Doğan’ın bayisine günde 300 araba gönderilmesiyle yapıldı. Zaten çok büyük olan araç talebini İstanbul’da tek karşılayabilen bayi haline getirilen Doğan kısa zamanda zenginleşti. Bunun ardından Milliyet’i o zamanki sahibi Ercüment Karacan’dan almak için teklif yaptı. Bu teklif gazetenin esas gücü Abdi İpekçi ve ekibi tarafından ret edildi. Bunun sebebi Abdi İpekçi’nin Doğan’ın arkasındaki gücün kim olduğunubilmesi ve bunun peşinden neyingeleceğini tahmin etmesiydi. Abdi İpekçi’ nin direnişi yüzünden akamete uğrayan medyayı elegeçirme planı,İpekçi’nin daha sonra zavallı bir delinin üstlendiği son derece profesyonelce bir suikastla ortadankaldırılmasıyla gerçekleşti.Bugüne kadar kendilerini çok solcu görerek İpekçi suikastını “herzamanki şüphelilere” yamayanlar nedense hiçbirzaman bu suikasttan ticari yarar sağlayan odakları göremediler. Ya dagörmek istemediler. Doğan’ın, Türkiye’nin bir otomotiv üretim üssü olmasını nasıl engellediğini bilir misiniz peki?
Bundan yıllarönce Japon Mazda firması Türkiye’de bir fabrika açmaya niyetlendi. Bize tam bir teknoloji aktarımı yapacak ve bir süre sonra üretimitamamen bize bırakacaktı. Odönemde Koçlar tenekeden İtalyan arabalarına kuş isimleriverip bizlere satmakla meşguldü. Bu proje için Halis Toprak seçildi. Bir Japon heyeti gerekli görüşmeleri yapmak için Türkiye’ye geldi.Bu sırada Doğan’ın ekipleri haberi almış ve Japonların peşine düşmüştü.Türkiye’de Toprak Holding’in Japonlarla fabrika kuracağı haberini hemenKoçlara yetiştirdiler. Sonra bir anda Milliyet gazetesinde Toprak Holding’in bir firması hakkında vergi yolsuzluğuiddiaları başladı ve devlet göreve davet edildi. Piyasaya da birileri Toprağın firmasının zor durumda olduğu haberini yayıyordu. Kısa sürede panikleyen müşteriler alacaklarını hemen isteyince firma cidden krize girdi veanında görev başına koşan maliyetarafından el konuldu. Bu olaylardan sonra Toprak Japonlarla ilişkisini kesti ve aynı anda Milliyet’in haberleri de duruverdi. Bizlerde tenekeden yapılma arabalara binmeye devam ettik. Japonların ikinci bir girişimi de ünlü bir işadamımızın kardeşinin öldürülmesiyle kesilmiştir bilenler bilir.

Hiç yorum yok: